Tussen het negende en tiende levensjaar maakt het kind een belangrijke ontwikkelingsfase door. De paradijselijke wereld sluit zich af. Sinterklaas en de kerstman bestaan niet langer, autoriteit moet gevoelsmatig juist zitten. Het kind merkt dat het een afzonderlijk individu is en zoekt hoe het zich kan plaatsen tegenover de buitenwereld. Ook lichamelijk verandert er heel wat. Het ene kind gaat hier vlot door, het andere kind worstelt met angst en wezenlijke vragen. Maar elk kind maakt deze fase door. Toch is deze minder zichtbaar dan bijvoorbeeld de puberteit. Kennis en goede waarneming kunnen ervoor zorgen dat het kind goed begeleid wordt in dit incarnatie proces.

We moeten bij elke afzonderlijke individualiteit van een kind op dit belangrijke tijdstip ingaan, omdat het doorslaggevend is voor het hele verdere leven. Rudolf Steiner

In een tijd waarin onderwijs en welzijnszorg voor grote uitdagingen staan, is het meer dan noodzakelijk om het draagvlak te vergroten. Waar begint en waar eindigt de taak van alle betrokkenen? Hoe kunnen we in het samenwerken van 1+1 drie maken?

Dr Nicola De Cono, kinderarts, bekijkt met ons het bijzondere van deze ontwikkelingsfase en de ondersteunende mogelijkheden op medisch vlak. Mia Lemaitre , (euritmie therapie), en Nes Fortuin, (beeldende therapie) geven korte workshops. Hierbij kan men ervaren hoe de therapie ingezet kan worden voor de begeleiding van kinderen met hulpvragen.

Prijs: €70 en €60 voor leden.

Inschrijving voor 28 februari: via mail – secretariaat.artesana@gmail.com en overschrijving ARTESANA: BE28 5230 8027 1720 met melding STUDIEDAG RUBICON en naam. Iedereen brengt zijn eigen lunch mee. Koffie en thee zijn voorzien.

Plaats een reactie